Tips voor een goede profielfoto

De volgende tips kun je gebruiken om je voor te bereiden op de fotoshoot.

Op deze pagina staan belangrijkste tips en adviezen voor een geslaagde fotoshoot van een profielfoto op een rij.

Kleding

  • Besteed aandacht aan je kleding. Trek kleding aan waar je je prettig in voelt, maar houd wel rekening met je functie en bedrijfscultuur.
  • Een profielfoto is niet seizoensgebonden. Houd hier rekening mee bij je kledingkeuze.
  • Een jasje/colbert/vest kan bijdragen aan een zakelijke uitstraling.
  • Kies niet voor drukke motieven, maar liever voor effen stoffen. Deze geven een rustiger beeld en komen formeler over dan motiefjes en teksten.
  • Voor een basis kledingstuk als een jasje of een overhemd is de kleurkeuze erg belangrijk. Heldere kleuren zijn erg opvallend en leiden soms de aandacht van het gezicht af.
  • Zorg ervoor dat je decolleté niet te bloot is. Neem voor de zekerheid een ketting of sjaaltje mee.
  • Lang donker haar op donkere kleding doet het op de foto niet goed. Dat geldt ook voor lang lichtblond haar op lichte kleding.
  • Laat je kleding van tevoren aan iemand anders zien. Als je twijfelt aan je keuze en even wilt overleggen, kun je mij een foto mailen.

Gezicht

  • Houd in je planning rekening met de fotoshoot: zorg ervoor dat je uitgerust op de foto komt.
  • Probeer te voorkomen dat je met een te bruin of zonverbrand gezicht op de foto komt.
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor je make-up. Over het algemeen geldt: overdaad schaadt!
  • Even van tevoren tandenpoetsen is altijd goed voor je glimlach!
  • Heren: als de foto in de ochtend wordt gemaakt, kun je je beter de avond van tevoren scheren.
tips scheerborstel

Waarom is het belangrijk om wat extra aandacht aan je profielfoto te schenken?

Profielfoto = Eerste indruk.

Een profielfoto vertelt niet alleen hoe je eruit ziet, maar ook wat je uitstraalt. Om een goede eerste indruk te maken, is een goede profielfoto onmisbaar.

Een goede profielfoto kan het verschil maken!

Het eerste wat jouw zakelijke contacten van je te zien krijgen is meestal je foto op LinkedIn. Je linkedinfoto geeft een eerste indruk van wie jij bent, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Daarbij spelen veel elementen een rol: gezichtsuitdrukking, kapsel, kledingkeuze, kleurgebruik, camerastandpunt, belichting, achtergrond… Kijk je in de lens, of juist niet? Zie je er moe uit? Glimt je huid? Al die informatie weegt mee in het oordeel dat over jou gevormd wordt.

Je wilt herkend worden!

Een belangrijk kenmerk van een goede profielfoto is dat je er herkenbaar op staat. Daarom moet de foto van recente datum zijn.

“Ik wil niet op de foto”

Soms zien mensen op tegen het poseren. In de praktijk blijkt het mee te vallen, veel mensen vinden het zelfs leuk om te doen!

De praktijk

Regelmatig krijg ik de volgende opmerkingen te horen:

  • “Ik ben niet fotogeniek.” > Inderdaad, niet iedereen is even fotogeniek. Daarom is het juist verstandig om naar een professionele fotograaf te gaan. Een goede portretfotograaf legt de nadruk op je sterke punten en weet je zwakke punten te verdoezelen.
  • “Ik kan niet op commando lachen.” > Dat hoeft ook niet! Lachen is niet verplicht. Een lach kan een foto een meerwaarde geven, maar dat hoeft niet. Het hangt natuurlijk ook van je functie af, en van wat je wilt uitstralen, of je met een lach op de foto wilt.
  • “Ik heb niet zoveel tijd. Waarom maak je zoveel foto’s, één foto is toch genoeg?” > Onderschat de kracht van een foto niet. Het eerste wat mensen van je zien is je profielfoto: die is dus belangrijk voor de eerste indruk. Als je dan net een beetje gek in de lens kijkt of je huid een beetje glimt, doet dat afbreuk aan je presentatie. De profielfotograaf kan je hier deskundig advies over geven. Nu een half uur investeren kan je later veel opleveren.
  • “Ik wil liever niet met mijn hoofd op internet.” > Dit is een persoonlijke keuze, niemand kan je hiertoe verplichten. Realiseer je echter dat je tegenwoordig al snel opvalt in negatieve zin als je niet zichtbaar bent op internet. Bovendien biedt een profielfoto op LinkedIn je ook een kans om je op een positieve manier te presenteren, op de manier die jij wilt.

Achteraf geven de meeste mensen aan dat ze het toch wel leuk vonden om op de foto te gaan. Omdat de foto een gezamenlijk product is, is iedereen uiteindelijk enthousiast over het resultaat. Maar: mochten we er tijdens de fotosessie echt niet uitkomen, dan geldt: no cure, no pay. We hebben het dan in ieder geval geprobeerd!

Meer tips:

  • Wat denken anderen eigenlijk van mijn profielfoto? Laat je foto eens beoordelen door Photofeeler!
  • Een professionele profielfoto als origineel afstudeercadeau!

Portretfotografie voor bedrijven - Tips en Advies

Zakelijke portretten

Bedrijfsimago and personal branding worden steeds belangrijker. Alle bedrijven zouden moeten overwegen om de profielfotos van alle werknemers in dezelfde stijl te laten maken. Deze foto’s zouden dan kunnen worden gebruikt voor Linkedin, bedrijfswebsites, marketing materialen, nieuwsbrieven en bijvoorbeeld email handtekeningen.

Persoonlijk gezicht

De wereld veranderd en de manier van zaken doen ook. Meer dan ooit tevoren spelen email en websites een belangrijke rol in het verkrijgen van informatie. Persoonlijke ontmoetingen komen steeds minder voor, terwijl het nu juist het menselijke contact is dat een belangrijke rol speelt bij verkopen en succesvolle zakenrelaties.

Als je niet de mogelijkheid heb gehad om iemand in eigen persoon te ontmoeten, dan zul je moeten vertrouwen op jouw professionele portret dat jou presenteert op alle sociale platformen zoals Facebook, LinkedIn Twitter en Instagram. Steeds meer bedrijven voegen foto’s van hun werknemers toe aan hun website om daarmee een vriendelijk gezicht aan hun bedrijf te geven. Het blijft belangrijk om te weten met wie je zaken doet, en het zien van een gezicht kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren.

Het belang van eenheid in de fotografie-stijl voor de werknemers van uw bedrijf

Consistentie in de portretten van de werknemers zorgen ervoor dat jouw team er professioneel uitziet en als eenheid overkomt. Portretten van hoge kwaliteit tonen dat er geïnvesteerd wordt in het bedrijfsimage, en daarmee dus ook in het geleverde werk.

Een professioneel portret geeft de werknemer een gevoel van trots. Ze zullen zich goed voelen over de plek waar ze werken en over de rol die ze binnen het bedrijf vervullen.

Door het kiezen van de geschikte zakelijke portretfotograaf, bepaal je zelf hoe de foto’s er uit zien die je klanten te zien krijgen. Dus hoef je het niet meer aan collega’s over te laten om voor een bruikbare foto te zorgen.

Vaak kiezen mensen die werkzaam zijn op de afdeling verkoop ervoor om een foto in de afzender van hun email op te nemen. Het zal zeker bijdragen aan een sterke branding als deze foto’s in dezelfde stijl zijn gemaakt. 

Fotoshoot boeken

Ruime openingstijden, dus ook in het weekend.
NB. Eenvoudig kosteloos wijzigen of annuleren van een reservering kan tot 24 uur van tevoren. Ivm corona: als je verkoudheidsklachten hebt, mag je ook vlak van tevoren afzeggen.